Modeliranje procesa
PREDGOVOR
Knjiga
Modeliranje procesa je prikaz skupa znanja potrebnoga za razumijevanje i dokumentiranje
funkcioniranja poslovne organizacije i odvijanja procesa u sustavu. Analiza,
kao spoznaja o funkcioniranju sustava, preduvjet je upravljanju poslovnim
sustavom, ali i razvoju njegova informacijskoga sustava. Bez informacijskoga
sustava (IS), upravljanje sustavom nije moguće. Bez analize, izgradnja IS nije
moguća.
Postoje
mnogobrojne zablude o tome što je informacijski sustav u poslovnoj
organizaciji, u kakvom je odnosu s menadžmentom, u kakvom je odnosu s
informacijskom tehnologijom i poslovnim procesima, kako nastaje i kako se
upotrebljava, tko ga gradi i održava te kako ga koristiti.
Informacijski
je sustav tvrtke prevažan za menadžment da bi se upravljanje njegovim razvojem
i funkcioniranjem prepustilo slučaju ili samo sektoru informatike. Za
pokretanje stvaranja IS odgovoran je čelni čovjek tvrtke, a za njegovu
realizaciju obično je odgovoran CIO.
Svrha
je knjige prikazati što je poslovni
sustav i što je njegov informacijski sustav, dati pregled metoda iz područja
analize poslovanja te objasniti analizu i izgradnju modela procesa poslovanja
organizacijskoga sustava.
Knjiga
je proistekla iz želje i s nadom da će spoznaje biti korisne svima koji imaju
doticaj s razvojem poslovnoga sustava, koji od njega nešto očekuju, koji ga
žele unaprijediti upotrebom novih ICT (engl. Information-communication technologies), kako bi u budućnosti
osigurao njihovu poziciju na tržištu ili imaju problema s vlastitim
informacijskim sustavom i to žele riješiti. U knjizi su na više mjesta, s
različitom razinom detaljnosti, prikazane funkcije koje mogu predstavljati opći
model za različite organizacije i poslužiti kao kontekst za kasnije detaljno
modeliranje (uz reorganizaciju) procesa u konkretnome slučaju.
Autori
su se više puta uvjerili u radost menadžmenta i informatičara koji su „tajnu”
upravljanja, projektiranja i izgradnje usvojili i primijenili nakon
višegodišnjega lutanja.
Knjiga
sadrži sedam poglavlja. U uvodnome se poglavlju poduzeću pristupa kao sustavu,
pritom se definiraju i osnovni pojmovi koji čitatelja vode razumijevanju
poduzeća u kontekstu analize poslovanja. U drugome se poglavlju definira
poslovna organizacija i poslovni sustav, objašnjava položaj informacijskoga sustava u poslovnoj
organizaciji te navode funkcije poslovne organizacije. U trećemu poglavlju, pod
naslovom Okruženje poslovnih procesa, definiraju se pojmovi iz poslovnih
sustava koje je potrebno poznavati za uspješno provođenje analize sustava.
Definirani su poslovni procesi, operacije i aktivnosti, kao i funkcijska
područja te uloga aplikativne programske podrške u poslovanju.
Knjiga
je prvenstveno posvećena modeliranju procesa i analitičkome pristupu poslovanju
koje rezultira razrađenim dijagramima nužnima za izradu informacijskoga sustava
poslovne organizacije. Tema je razrađena u četvrtom, petom i šestom poglavlju.
Brojni grafički prikazi i primjeri omogućuju čitatelju bolje razumijevanje
prikazanoga sadržaja. Četvrto poglavlje, pod naslovom Razvoj informacijskih
sustava, sadrži kratki prikaz razvoja informacijskih sustava korištenjem metoda
propisanih odabranom specijaliziranom metodologijom. Peto poglavlje, Analiza
poslovanja, predstavlja glavne sudionike procesa analize poslovanja i definira
njihove uloge u procesu. Korak po korak vodi čitatelja kroz metode i tehnike koje
analitičaru pomažu izvući potrebne informacije iz znanja koje posjeduje
korisnik. Bez razumijevanja poslovanja, analitičar ne može izraditi
odgovarajući model procesa stanja sustava.
Središnji
dio knjige je šesto poglavlje pod naslovom Model procesa. Prikazani su svi
koncepti potrebni za izradu modela procesa. Objašnjena je metoda dekompozicije
i hijerarhijskoga prikaza poslovnih procesa. Dane su upute za izradu dijagrama
toka podataka na više razina. U posljednjem, sedmome poglavlju, Primjeri modela
procesa, dana su tri primjera poslovnih sustava s pripadnim modelima procesa.
Komu je knjiga namijenjena?
Knjiga
je namijenjena menadžerima, projektantima informacijskih sustava,
analitičarima, organizatorima, programerima, voditeljima informatičkih centara,
studentima i svima onima koji u poslovnoj organizaciji sudjeluju u razvoju
poslovnog i informacijskoga sustava.
Knjiga
je rezultat dvadesetogodišnjeg iskustva s poslovnim organizacijama, u
projektiranju i gradnji, u teoriji i u primjeni, pa su u knjizi iznesena
iskustva i mišljenja, uz definicije i opise pojmova.
Zahvaljujemo
mnogobrojnim profesorima, prijateljima i suradnicima s kojima smo radili na
nizu projekata u okviru kojih smo učili i iskušavali metode.
Zahvaljujemo
mnogobrojnim suradnicima iz Croatia
osiguranja, Croatia banke, Podravke, Plive, HRT-a, Kraša, ZIH-a, HIZ-a,
ZGH-a, PGŽ-a, Odjela za informatiku Sveučilišta u Rijeci, RIS-a i drugih
poslovnih organizacija na suradnji, na njihovoj želji za unaprjeđenjem
informacijskoga sustava i njihovoj vjeri u naše napore.
Rijeka, travanj 2014.
Autori
Sadržaj
1
Poduzeće kao sustav
Pod opći pojam sustav ulaze različite
organizacije koje su predmet analize i na koje se mogu primjenjivati metode za
analizu u izgradnji analitičkih modela sustava, kao: poslovna organizacija,
tvrtka, firma, poduzeće, javna ustanova, državni ured, škola, fakultet, crkva,
društvo, klub i bilo koja organizirana grupa ljudi koji se okupljaju radi
postizanja nekoga cilja.
Poduzeće (trgovačko
društvo, tvrtka) je samostalna gospodarska, tehnička i društvena cjelina u
vlasništvu određenih subjekata
koja proizvodi dobra ili usluge za
potrebe tržišta, koristeći se odgovarajućim resursima i snoseći poslovni rizik,
radi ostvarivanja dobiti i drugih ekonomskih i društvenih ciljeva (Wikipedia,
2013).
Zakoni
i pravila otkriveni u okviru nezavisne teorije sustava mogu se primijeniti i na
poduzeće. Početni razvoj metode analize poslovanja poduzeća koristio je niz
spoznaja teorije sustava.
Sustavi
su, primjerice, organizacije kao NATO, IBM, Coca Cola, Raiffeisen banka,
Rimokatolička crkva, Sveučilište Sorbona, udruga za zaštitu životinja, športski
klub. Sustavi mogu biti i organizmi ili dijelovi organizma kao krvnožilni
sustav ili nešto što za nas ima smisla promatrati kao cjelinu.
Sustav je općenito skup elemenata koji
primaju ulaze iz okoline i međusobnim unutarnjim djelovanjem podsustava transformiraju
ulaze u izlaze te time ostvaruju neku funkciju cjeline sustava.
Za
grafički prikaz općega modela sustava i njegove okoline primjenjuje se metoda crne kutije (engl. Black Box Method). Opći je model sustava prikazan na slici 1.1, a
sastoji se od ulaza, elemenata koji tvore sustav i izlaza iz sustava.
Informacijski je sustav samo je dio
širega sustava koji služi transformaciji ulaznih podataka (ne materije i
energije) u izlazne informacije.
Proces je jedan od unutrašnjih
dijelova sustava koji pretvara ulaze u izlaze. Procesi od kojih se sustav tvori
nalaze se unutar granica sustava, a izvan granica leže procesi drugih sustava
koje sve zajedno nazivamo okolinom sustava. Ulazi i izlazi prolaze kroz granicu
sustava. Katkad, u ovisnosti o načinu gledanja, ciljevima i interesu, neki se
procesi mogu ili ne moraju smatrati dijelom sustava. Položaj granice sustava
kadšto je relativan, odnosno projekt može postaviti granice u ovisnosti o
ciljevima, raspoloživim resursima i drugim okolnostima, tako da katkad uključi,
a katkad ne uključi u sustav dio elemenata iz okoline.
Primjer takvoga proširenja procesa je e-nabava. Tu se dio
procesa dobavljača, kao što je izrada ponude, prikazuje našim procesom i
informatizira kroz vlastite portale. Tako ponuda dobavljača nastaje kod
dobavljača, ali pomoću našega aplikacijskog softvera u našoj bazi podataka
povezana s našim upitima kako se njihova ponuda ne bi morala naknadno unositi u
informacijski sustav.
1.1 Građa sustava
Postoje mnogobrojne različite definicije
sustava[1].
Ø
Sustav je skup međusobno
povezanih elemenata u okviru granice koja ih razdvaja od okoline, a s okolinom
je povezan ulazima i izlazima tako da se cilj sustava ostvaruje izvođenjem
procesa nad ulazima i slanjem izlaza u okolinu. Elementi sustava su zasebni
dijelovi koji mogu biti konceptualni ili fizički. Sustav čini određenu
prostornu ili funkcijsku izolaciju jednoga dijela iz cjeline.
Bitni koncepti vezani uz definicije sustava
i njegovu građu jesu: komponente, elementi, granice, okolina, struktura, veze,
ulazi, izlazi, ciljevi, funkcije i procesi. Ti koncepti i njihov međusobni
odnos prikazani su na slici 1.2.
Slika 1.2 Opći prikaz sustava
Komponente (podsustavi,
elementi) su pojedini dijelovi sustava. Neki realni sustav može biti promatran
i raščlanjen na konačan broj komponenti koje nazivamo podsustavima. Isti realni
sustav može biti potpuno drukčije raščlanjen kod drugog autora ili u drugome
vremenu. Svaki podsustav jest sustav i može se dalje raščlaniti u svoje
podsustave. Ako se neka komponenta ne razlaže na jednostavnije dijelove, naziva
se elementom. Neke od komponenata sustava (dakle i
sustavi) mogu biti: računala, strojevi za proizvodnju, tehnološki proces,
kosti, pluća, listovi biljke, algoritmi, funkcije, parametri, odjel kirurgije i
dr.
Gotovo svaka realna ili zamišljena pojava
može biti element nekoga sustava, ali se ona također može definirati i kao
sustav. Hoćemo li neku pojavu promatrati kao sustav ili kao element nekog
sustava, ovisi o svrsi i načinu promatranja te o pristupu problemu.
Da bi skup komponenata činio sustav, između
njih mora postojati veza ili odnos. Veze ujedinjuju komponente u sustavu tako da sustav funkcionira
kao jedna cjelina i one povezuju sustav s okolinom. Veze sustava i okoline mogu
biti materijalne, energetske ili informacijske. Nas će, u informacijskim
sustavima, zanimati uglavnom informacijske veze.
Strukturu[2]
sustava čine komponente sustava, položaj jedne komponente u odnosu na drugu i u
odnosu na cjelinu te veze među njima. Između pojedinih komponenti sustava veze
se mogu uspostaviti neposredno ili posredno preko drugih komponenata. Sustavom
možemo smatrati samo one pojave koje imaju neku zajedničku strukturu. Struktura
sustava ili nekog njegova aspekta može se prikazati različitim metodama, npr.
metodom Strukturne karte ili matematičkom teorijom grupa.
Funkcija[3] u
realnome sustavu jest: tok operacija, ponašanje, način djelovanja.
Pod funkcijom sustava razumijevamo svrhu postojanja
sustava, ulogu koju sustav ima u svojoj okolini i način ostvarivanja svrhe. Iz
jasno se definirane funkcije sustava utvrđuju njegove komponente i njihovi
međuodnosi (struktura). Primjeri su funkcije sustava nabava robe u tvornici,
ponašanje slušnih organa na zvuk, operacije dijelova električnoga zvona pri
uključenju, način djelovanja biljke (i to funkcioniranje korijena, lista,
cvijeta, stabla) tako da funkcije dijelova budu podređene rastu i razvoju
biljke kao cjeline.
Opća se raščlana funkcija u organizacijskome
sustavu može kategorizirati u četiri grupe i to:
A.
osnovne-specifične funkcije (zavisne od grane djelatnosti i opsega primarnih
funkcija, tj. ima li poduzeće vlastiti razvoj ili radi po licenci, izvodi li
testiranje ili održavanje svojih proizvoda - ideja opsega prema ISO 9000 seriji
standarda 9001, 9002, 9003),
B.
pomoćne funkcije (pravna, kardovska, financijska, sigurnosna itd., bez obzira
na djelatnost),
C.
upravljačke (planiranje, praćenje, mjerenje, osiguranje kvalitete, rukovođenje)
i
D.
funkcije analize i unaprjeđenja tj. reorganizacije.
Granica sustava definira opseg
i domašaj sustava. Granice se s vremenom mogu mijenjati, a utvrđene su prirodno
ili proizvoljno.
Okolina je sve što je izvan
granica sustava, ali se tiče sustava jer je s njim u vezi, bilo da od sustava
prima izlaze, bilo da u sustav šalje ulaze.
Ulazi i izlazi način su
kako sustav uspostavlja veze sa svojom okolinom. S jedne strane materija,
energija i informacije ulaze u sustav iz okoline, a s druge strane izlaze iz
sustava u izmijenjenu obliku. Ulazi iz okoline nužni su preduvjeti postojanja
sustava i njima primarno upravlja okolina. Odlike ulaza utječu na odlike izlaza.
Cilj
je sustava njegov izlaz, odnosno postizanje željenoga stanja sustava u
odnosu na okolinu koji će se ostvariti pod utjecajem izlaznih elemenata.
Procesi su radnje u sustavu
kojima sustav ispunjava svoje funkcije i ostvaruje ciljeve tako da prihvati
ulaze i od njih kreira izlaze. Ciljevi i procesi sustava u tijesnoj su
povezanosti.
1.2
Značajke sustavnoga pristupa
Sustavi se u sustavnome pristupu odlikuju
sljedećim zajedničkim konceptima i načelima: dijelovi, hijerarhijski princip,
interakcija dijelova, granica, svrha, podsustavi, pojednostavnjenje, kontrola
(poput povratne informacije), ekvifinalnost, prijeko potrebna raznovrsnost.
Opišimo značenje pojedinoga koncepta.
Granica sustava je linija
razdvajanja koja jasno određuje elemente koji ulaze u promatranje kao dijelovi
sustava (vidjeti sl. 1.2) i elemente koji tvore okolinu sustava. Sustav je
definiran tek kad znamo što jest, a što nije predmet analize. Elementi sustava
koji međusobno surađuju i u čvrstoj su povezanosti trebaju biti uključeni u analizu
sustava jer će, u suprotnom, istraživanje, model i zaključci biti nepotpuni.
Pretjerano širenje granica sustava povećava projekt i otežava implementaciju.
Katkad je pitanje uključivanja elementa u sustav ekvifinalno. Okruženje je sve
ono što se nalazi izvan sustava i što možemo ispustiti iz detaljne analize, a
da konačan cilj napora analitičara bude uspješan. Okruženje utječe na sustav
kroz ulaze, ali nije ključno u izvođenju procesa sustava.
Najsitniji dijelovi sustava od kojih se
sustav sastoji su elementi. Elementi se ne dijele u
podelemente i elementi nisu podsustavi. Elementi se mogu postupkom agregacije
grupirati u skupinu koju nazivamo podsustavom, uz uvjet da ta skupina obavlja
neku funkciju.
Hijerarhijski princip je
način promatranja prema kome se svaki sustav sastoji od podsustava. Podsustavi
su komponente sustava koje se prema potrebi razlažu na svoje podsustave i to
tako na više razina. S druge strane, svaki je sustav podsustav nekoga
nadsustava koji se obično označuje kao okolina sustava.
Komponente sustava mogu biti raznih
kategorija kao: proces, organizacijski dio, računalna mreža i dr. Svaki je od
njih zaseban sustav koji može imati više razina hijerarhije i složene veze
unutar komponenata sustava i s drugim komponentama sustava.
Proces[4] je
radnja (aktivnost, rad, djelovanje, kreacija, stvaranje, kretanje, operacija) u
sustavu kojom sustav ispunjava svoje funkcije i ostvaruje ciljeve tako da
prihvati ulaze i od njih kreira izlaze. Proces je važno obilježje sustava kojim
se ulazne veličine transformiraju u izlazne. Dio ulaznih veličina transformira
se u korisne izlazne veličine kojima se ostvaruje cilj sustava, a dio se utroši
na funkcioniranje samoga sustava. Na slici 1.3 prikazan je koncept procesa simbolom
elipse.
Interakcija dijelova sustava
svojstvo je sustava prema kome sustav nije skup nepovezanih elemenata (kao skup
prirodnih brojeva), nego među dijelovima postoje različite interakcije. Na
slici 1.3 prikazan je model sustava Skladišnoga poslovanja gdje se vide procesi
kao povezani dijelovi sustava, i to tako da jedan dio kreira izlaz (proces 2.
Zaprimanje robe kreira dokument Primku) i pošalje ga drugome dijelu (procesu 3.
Ažuriranje stanja na skladištu) koji ga prihvati kao ulaz za svoje procese.
Svaki dio sustava obavlja određenu funkciju. primjerice, proces 2. Zaprimanje
robe (sa sl. 1.3) prihvati i analizira stavke Otpremnice od dobavljača i
ustanovljava je li roba koja je navedena na Otpremnici i fizički stigla,
zaprimi ispravnu robu, provjeri količinu, kreira Primku kao interni dokument
koji se može razlikovati od Otpremnice dobavljača i prosljeđuje ga drugim
procesima u sustavu. Različiti dijelovi izvršavaju različite funkcije.
Međusobna suradnja dijelova omogućuje da sustav postigne svoj cilj.
Slika 1.3 Model procesa i
tokova sustava Skladišno poslovanje
Tokovi podataka su načini
razmjene i interakcije sustava sa svojom okolinom i spadaju u grupu informacijskih
ulaza/izlaza. Ulazi i izlazi mogu još biti materija i energija. Na slici 1.3 tokovi
su prikazani crtama sa strelicom: tako je tok podataka npr. Izdatnica koju
proces sustava 4. Izdavanje robe šalje Računovodstvu. Tokovi se mogu
razmjenjivati s okolinom ili između podsustava. Okolina ujedno određuje izlazne
tokove koji su cilj sustava. Okolina pomoću ulaznih tokova omogućuje sustav i
služi mu za ostvarivanje postavljenoga cilja.
Svrha sustava jest
generiranje izlaza u okolinu, što je i cilj postojanja sustava.
Uspješan je sustav onaj
koji je s minimalnim i predvidljivim problemima, s minimalnim troškovima,
učinkovito postigao svoje izlaze i koji je konkurentan sličnim sustavima u
okolini ili je to bio dok nije postigao svoju svrhu.
Tijekom procesa analize sustava najprije se
jasno definira svrha sustava. Ako su različite zainteresirane strane
specificirale različite svrhe sustava, potrebno je uskladiti njihove želje i
konsenzusom naći ciljeve prihvatljive za sve. Analiza sustava jest uočavanje
cjeline sustava i njegovih dijelova s promišljanjem zašto su se dijelovi našli
zajedno. Analitičari modeliraju sustav kreirajući alternative sve dok se ne
postigne svrha sustava. Svaka komponenta koja ne sudjeluje u postizanju te
svrhe nepotrebna je u tome sustavu i, ako postoji, ona je problem i mjesto joj
je u okolini.
Podsustav je dio sustava,
ustanovljen dekompozicijom[5]
sustava u podsustave, ima sve odlike sustava, ali je manje veličine i
složenosti. Sustav može imati dva i više podsustava, a vrijedi pravilo da zbroj
podsustava predočuje cijeli sustav.
Metodom dekompozicije[6] sustava
određuju se granice između podsustava i sučelje među podsustavima (odnosno
skupovi ulaza/izlaza). Podsustav se dalje može promatrati kao sustav i na njega
se može primijeniti proces dekompozicije, sve dok ne podijelimo sustav u
elementarne dijelove koji se dalje ne daju dekomponirati. Mjera za uspješno
izvedenu dekompoziciju je kohezija. Kohezija
je mjera unutrašnje povezanosti podsustava. Ona je veća ako je povezanost
dijelova podsustava veća od povezanosti između podsustava. Ako svaki podsustav
izvršava jasno definiranu funkciju, onda je dekompozicija funkcionalno
kohezivna, odnosno dobro izvedena. Podsustave je dalje moguće dekomponirati
tako da dobijemo hijerarhiju podsustava. Ako ustanovimo velik broj podsustava
(više od 10), možemo neke podsustave ujediniti agregacijskom[7]
apstrakcijom u jedan podsustav koji se sastoji od agregiranih podsustava.
Operacije dekompozicije izvode se na modelu i one predstavljaju hijerarhijski
pogled na sustav, dok sam fizički sustav postoji i postiže svoju svrhu ne
brinući za analitičke poglede na nj. Pogledi pojednostavnjuju analitičarima
shvaćanje i dizajn sustava radi ljudskih mogućnosti poimanja.
Pojednostavljenje je
različiti skup postupaka tijekom dekompozicije koji organizira podsustave radi
smanjenja broja veza među podsustavima, a samim tim i potrebu za koordinacijom
i komunikacijom. Klasteriranje i razdvajanje su neke od tih metoda. Metoda je reinženjerstva
poslovnih procesa razvila mnogobrojne metode pojednostavljenja organizacijskih
sustava, a potom i informacijskih sustava.
Klastering (skupljanje,
agregacija) proces je pojednostavnjenja sustava u kome se podsustavi (koji su u
većoj međusobnoj interakciji) grupiraju u klastere (skupove) te se definira
jedan put od klastera do drugih podsustava i obratno.
Razdvajanje je proces smanjenja
potrebe za koordinacijom, u kome se podsustavi (koji su u nepotrebnoj
međusobnoj interakciji) razdvajaju tako da svaki od njih izravno komunicira s
njemu povezanim podsustavom putem propisanoga standarda komunikacije.
Održavanje je proces koji
smanjuje entropiju[8] u
sustavu. Sustavi će sami od sebe povećavati entropiju, odnosno nered u sustavu
tijekom vremena, koji se ogleda kroz proces propadanja, neorganiziranosti,
rasula i na kraju propasti sustava. Da bi se spriječilo povećanje entropije,
potrebno je uložiti sredstva i energiju kako bi se sustav prepravio, oporavio i
održavao. Svi sustavi trebaju održavanje. Otvoreni sustavi traže više energije
za održavanje nego relativno zatvoreni sustavi, kako bi se održalo
zadovoljavajuće stabilno stanje organizacije i njezina funkcioniranja.
Informacijski sustavi su otvoreni i zahtjevni za održavanje.
Ekvifinalnost[9] je
svojstvo koje označuje da se isti ciljevi sustava mogu postići na različite
načine. Na primjer ne postoji jedan najbolji put da se u velikome gradu dođe s
jednoga na drugo mjesto. Slično je s upravljanjem organizacijskim sustavom.
Postoje različite dobre opcije i dobre odluke, postoji niz dobrih varijanti
oblikovanja modela informacijskoga sustava, koju god odaberemo, nismo pogriješili.
Izbor može biti proveden prema jednome kriteriju, a ako se odabere drugi
kriterij, izbor će biti potpuno drukčiji i sustav će svejedno dobro
funkcionirati. Kriteriji mogu biti npr. cijena, troškovi, rokovi, uključeni
stručnjaci, alati, vrsta baze podataka, standardi, iskustvo, međuljudski
odnosi, predrasude, način održavanja, godine staža, bruto-prihodi u zadnje tri
godine i dr. Prepoznati slučaj nastupanja svojstva ekvifinalnosti u sustavu
olakšava donošenje odluka.
Prijeko potrebna raznovrsnost
je svojstvo sustava prema kome sustav treba ustrojiti tako da postoje standardne
procedure (ISO i sl.) pomoću kojih se uobičajeno donose poslovne odluke. Kad se pojave događaji
u kojima procedure nisu primjenjive tada sustav aktivira nove ljudske intervencije
i odlučivanje različito od uobičajenih procedura. Ljude treba podučiti
procedurama i pripremiti se za izvanredne situacije.
Holistički[10] pristup jest
promatranje složenih pojava, predmeta i problema u kojem se istražuju uzajamne
povezanosti i međuovisnosti komponenti sustava. Komponente sustava uvijek treba
promatrati u okviru funkcioniranja sustava kao cjeline, a ne zasebno, odnosno
neovisno o drugim komponentama.
Zanemarujući veze pojedine komponente s
drugim komponentama, može se dogoditi da se nesvjesno zanemare neka bitna
svojstva sustava, što vodi do pogrješnih spoznaja.
Djelovanje komponenti sustava uvijek treba
promatrati u skladu s ostvarivanjem ciljeva sustava kao cjeline. Teleološko[11] načelo jest
uzimanje cilja sustava kao osnovnoga kriterija ocjene djelovanja njegovih
komponenti.
Za uspješno ostvarivanje ciljeva sustava,
odnosno povećanje njegove učinkovitosti[12],
ključna su dva obilježja unutar sustava, a to su specijalizacija
i integracija.
Specijalizacija je
(Neufeldt, 1991.):
1.
usmjeravanje neke djelatnosti u jednom pravcu;
koncentriranje na jedan dio ili granu subjekta, profesije itd.
2.
stručno usavršavanje kojim se postaje specijalist.
U informacijskim je sustavima potrebno
izgraditi programske alate koji će izvoditi operacije različite za svaki
proizvod i uslugu. Sa stajališta procesa potrebna je specijalizacija do
najsitnijih razlika.
Integracija je (Neufeldt, 1991.):
1.
postupak integriranja, ujedinjavanja
2.
dovođenje različitih rasnih i etničkih skupina u
slobodno i jednako društvo
3.
u matematici je
to proces pronalaženja funkcije čijim deriviranjem dobivamo podintegralnu
funkciju; suprotno od diferencijacije
4.
u psihologiji je to
organizacija različitih obilježja, osjeta, stajališta itd. u jednu skladnu
osobnost.
U informacijskim je sustavima potrebno
izgraditi integralni sustav povezan podatcima u bazi podataka. Različiti
procesi koji se koriste istim podatcima ne smiju imati odvojene podatke samo za
sebe, ti zajednički podatci trebaju biti nadohvat svim različitim procesima.
Podatci povezuju procese u integralni sustav (Pavlić, 2003).
References:
1.
Anić, V., Rončević, D.B., Cikota, LJ., Goldstein, I.,
Jojić, LJ., Matasović, R., Pranjković, I., Hrvatski
enciklopedijski rječnik, Novi Liber, Zagreb, 2002.
2.
Anić, V., Goldstein, I., Rječnik stranih riječi, Novi Liber, Zagreb, 1999.
3.
Ashworth, C., Slater, L., An introduction to SSADM Version 4, McGraw-Hill, London, 1993.
4.
Aurer, B., Informatička
tehnologija i standardizacija u ujedinjenoj Evropi te promjene u turizmu, Turizam,
Zagreb, br. 1., 1989.
5.
Bahtijarević-Šiber, F., Borović, S., Buble, M.,
Dujanić, M., Kapustić, S., Organizacijska
teorija, Informator, Zagreb, 1991.
6.
Barker, R., Longman, C., CASE*Method Function and Proces Modelling – ORACLE, Addison-Wesley
P.C., Wokingham, England, 1992.
7.
Barrier, T., System
Analysis, Encyclopedia of Information Systems, Vol.4, 2003.
8.
Bass, P., Slater, L., The Positive Legacy of SSADM, International Systems Developement Forum,
Covent Garden, London, 2004.
9.
Betke, H., Kittel, K., Sackmann, S., Modeling Controls for Compliance--An
Analysis of Business Process Modeling Languages. Advanced Information
Networking and Applications Workshops (WAINA), 27th International Conference
on, IEEE, 2013, 866-871.
10.
Bosilj Vukšić, V., Upravljanje
poslovnim procesima, Sinergija-nakladništvo d.o.o., Zagreb, 2004.
11.
Brumec, J., Modeliranje
poslovnih procesa, KORIS, Varaždin, 2011.
12.
Budgen, D., Software
Design, 2nd Edition, Pearson Education, 2003.
14.
Business Systems Planning. Information Systems Planning
Guide, 2ed. IBM, 1978.
15.
Carey, J., Understending
resistance to system change: An empirical study. In Human factors in management
information systems. J.M.Carey, Ed., Norwood, Ablex, NJ, 1988, 195-206.
16.
Chapin, N., Flowcharting
With the ANSI Standard: A Tutorial, Computing Survys, June, Vol.2, 1970, 119
– 146.
17.
Checkland, P., Systems
thinking, systems practice, Wiley, New York, 1981.
18.
Checkland, P., From
Optimizing to Learning: A Developement of Systems Thinking for the 1990s,
Journal of the Operational Research Society, 36, 1985, 757 – 767.
19.
Chen, I. J., Planning
for ERP systems: analysis and future trend, Bussines Process Management
Journal, 7, 2001, 374 – 386.
20.
Cippico, V., Faza
izvedbe informacijskog sustava, HIZ, CASE 8, Opatija, 1996.
21.
Coad, P., Yourdon, E., Object-Oriented Analysis, Yourdon Press, New Jersey, 1991.
22.
Čerić, V., Varga, M., Informacijska tehnologija u poslovanju, Element, Zagreb, 2004.
23.
Čerić, V., Varga, M., Birolla, H. (1998): Poslovno računalstvo, Znak, Zagreb
24.
Čigir, R. Projekt
Poslovanje osnovnim sredstvima, Hrvatska radiotelevizija, Hrvatska
informatička zajednica, Ris d.o.o., 2000.
25.
Daniels, A., Yates, D. A., Basic Ttraining in System Analysis (2nd Edition), Pitman, London,
1971.
26.
Davenport, T. H., Putting
the enterprise into enterprise system, Harvard Business Review, 1998, 121 –
131.
27.
Davis, G. B., Systems Approach, Academic Press. Encyclopedia
of information systems, Vol.4, 2003, 351 – 360.
28.
De Marco, T., Structured
Analysis and System Specification, Prentice-Hall, 1979.
29.
Dijkman, R., Hofstetter, J., Koehler, J. (Eds.), Business Process Model and Notation,
Springer, 2011.
30.
Eurostat <http://ec.europa.eu/eurostat/ramon/index.cfm?TargetUrl=DSP_PUB_WELC>
8.11.2013
31.
Feldman, C., The Practical Guide to Business Process
Reengineering Using IDEF0, Dorset House, 1998.
32.
Ferišak, V., Nabava
- politika, strategija, organizacija, managment, vlastito izdanje, 2.
izdanje, Zagreb, 2006.
33.
Fertalj, K., Mornar, V. i dr., Komparativna analiza programske potpore
informacijskim sustavima u Hrvatskoj, 5. svibnja 2006.,
<http://www.zpr.fer.hr/ projekti/erp/ Dokumenti/ERP-HR.pdf>, 28. siječnja
2007.
34.
Gane, C., Sarson, T., Structured System Analysis: Tools and Techniques, IST, Inc., New
York, 1977.
35.
Global Industry Classification Standard, <
http://www.spindices.com/documents/index-policies/methodology-gics.pdf >, 8.
studenoga 2013.
36.
Hawryszkiewycz, I. T., System Analysis and Design, Prentice Hall, 1988.
37.
Heinrichs, J. H., Hudspeth, L. J., Lim, J. S., Knowledge Management, Encyclopedia of
Information Systems, Academic Press, 2003.
38.
IBM, <
http://www.ibm.com/solutions/us/en/?trac=L2>, 8. studenoga 2013.
39.
IDC, The
Integrated Enterprise Resource Management Software Application Market in
Croatia, 1999-2004, IDC East Central Europe, Praha, 2000.
40.
IEEE, ANSI/IEEE Standard 610.12 – 1990, IEEE Standard Glossary of Software
Engineering Terminology, 1990.
41.
Inmon., W. H., Information
Systems Architecture – a System Developers Primer, Prentice-Hall, NJ, 1986.
43.
IT Service Management, Glossary of Terms, Definitions and Acronyms,
<http://www.best-management-practice.com/gempdf/ITILGlossary.pdf>, 8.
studenoga 2013.
44.
Jackson, M.A., System
Developement. Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1983.
45.
Jayaratna, N., Understanding
and Evaluating Methodologies, McGraw-Hill, London, 1994.
46.
Jakupović, A., Pavlić, M., Dovedan Han, Z.: Formalisation
Method for the Text Expressed Knowledge, Expert Systems with Applications 41 (11), 5308-5322.
47.
Jakupović, A., Pavlić, M, Fertalj, K.: Analysis and
Classification of ERP Producers by Business Operations, Journal
of Computing and Information Technology 17 (3), 239-258.
48.
Jakupović, A., Pavlić, A., Meštrović, A.,
Jovanović, V., Comparison of the Nodes
of Knowledge method with other graphical methods for knowledge representation, 36th
international convention MIPRO, 2013.
49.
Kellner, M.I., Madachy, R.J., Raffo, D.M., Sofware processes simulation modelling: Why?
What? How?, J.Syst.Software, 46, 1999, 91 – 105
50.
Kiš, M., Englesko-hrvatski
i hrvatsko-engleski INFORMATIČKI RJEČNIK, Naklada Ljevak, Zagreb, 2002.
51.
Kovačić, A., Vintar, M., Načrtovanje in gradnja informacijskih sistemov, DZS, Ljubljana,
1994.
52.
Lazarević, B., Uvod
u informacione sisteme, Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 1982.
53.
Lee, B., Introducing
System Analysis and Design, Ncc Pubns. Vol. 2, Mancester, 1979.
54.
Leitner, M., Miller, M., Rinderle-Ma, S., An analysis and evaluation of security
aspects in the business process model and notation, Availability, Reliability
and Security (ARES), 2013 Eighth International Conference on, IEEE, September
2013, 262-267.
55.
List, B., Korherr, B., An evaluation of conceptual business process modelling languages,
Proceedings of the 2006 ACM symposium on Applied computing, ACM, April 2006,
1532-1539.
56.
Longworth, G., Nicholls, D., SSADM MANUEL Techniques and documentation, National Computing
Centre, England, 1989.
57.
Maddison, R. N., (ed), Information System Methodologies, Wiley, Heyden, Chichester, 1983.
58.
Marić, G., Upravljanje
poslovnim procesima, Školska knjiga, Zagreb, 2006.
59.
Martin, J., Strategic
Data Planning Methodologies, Prentice Hall, 1982.
60.
Martin, J., McClure, C., Diagramming Techniques for Analysts and Programmers. Englewood
Cliffs, Prentice Hall, Inc, NJ, 1985.
61.
Microsoft, <http://www.microsoft.com/business/industry.mspx>,
7. siječnja 2010.
62.
Microsoft, <http://office.microsoft.com/en-gb/visio-help/bpmn-diagramming-basics-RZ102712773.aspx>,
5. prosinca 2013.
63.
Model, B. P., Notation
(BPMN) Version 2.0. OMG Specification, Object Management Group, 2011.
64.
Nacionalna klasifikacija djelatnosti,
<www.poslovniforum.hr/nacionalna.asp>, 8. studenoga 2013.
65.
Navision Attain Essentials, Navision Academy, Vedbaek,
2002.
66.
Novak, M., Organizacija
rada u socijalizmu, Informator, Zagreb, X. Izdanje, 1989.
68.
ORACLE, <
http://www.oracle.com/us/industries/index.html >, 8. studenoga 2013.
69.
Pande, P., Holpp, L. Što je šest sigma?, Mate, Zagreb, 2006.
70.
Panian, Ž., Poslovna
informatika, Informator, Zagreb, 1999.
71.
Panian, Ž., Poslovna
informatika za ekonomiste, Masmedia, Zagreb, 2005.
72.
Pavlić, M., Metodika
projektiranja informacijskih sustava, IV savjetovanje o informatičkoj
djelatnosti u ZO Rijeka, 5-1 do 5-16, ZO Rijeka, 1987.
73.
Pavlić, M., Sistem
analiza i modeliranje podataka, Naučna knjiga, Beograd, 1990.
74.
Pavlić, M., Razvoj
informacijskih sustava – projektiranje, praktična iskustva, metodologija,
Znak, Zagreb, 1996.
75.
Pavlić, M., Informacijski
sustavi, Školska knjiga, Zagreb, 2011.
76.
Pavlić, M., Oblikovanje
baza podataka, Odjel za informatiku Sveučilišta u Rijeci, Rijeka, 2011.
77.
Pavlić, M., Ašenbrener, M., Jakupović, A., Meštrović,
A., Čandrlić, S., Ivašić-Kos, M. Inteligentni
informacijski sustavi, Razvoj poslovnih i informatičkih sustava
CASE 25, 2013.
78.
Pavlić, M., Čandrlić, S., Pavlić, D., A process model of maritime insurance,
Pomorstvo, 23, 1, 2009, 13-20.
79.
Pavlić, M., Jakupović, A., Meštrović, A., Nodes of knowledge method
for knowledge representation, Informatologia, 46 (3), 2013,
206-214
80.
Pavlić, M., Kaić, A., Dobrović, Ž., Čandrlić, S.,
Ostojić, J., Design Phase of Information
Systems Integration Process, Proceedings of the 25th International
Conference on Information Technology Interfaces ITI 2003; Cavtat: SRCE University
Computing Centre, 2003, 143-148.
81.
Pavlić, M., Marinović, M., Čandrlić, S., Model of Basic Training for Information
Systems Developers, SOR'05 Proceedings of the 8th International Symposium
on Operational Research in Slovenia; Ljubljana: Slovenian Society Informatika -
Section for Operational Research, 2005, 411-417.
82.
Pavlić, M., Meštrović, A. Jakupović, A. Graph-Based Formalisms
for Knowledge Representation, The 17th World Multi-Conference on
Systemics, Cybernetics and Informatics, 2013.
83.
Pavlić, M., Srića, V., Modeliranje dijagrama toka podataka, CASE III, Opatija, 1991.
84.
Peters, L., Advanced
Structured Analysis and Design, Prentice Hall, New Jersey, 1988.
85.
Pflegger, S.L., Software
engineering: the Production of Quality Software, 2nd Edition, Macmillan,
1991.
86.
Poščić, P., Analiza
uporabljivosti metodika projektiranja informacijskih sustava, magistarski
rad, Fakultet organizacije i informatike, Varaždin, 2001.
87.
Poščić, P., Pavlić, M., Čandrlić, S., The Complexity of Information Systems,
XV. International Scientific Conference Society and Technology, 2008, Zadar
88.
Potts, R., Lamarsh, J., Upravljanje promjenom do uspjeha, Školska knjiga, Zagreb, 2005.
89.
SAP, <http://www.sap.com/industries/index.epx>,
7. siječnja 2010.
90.
Senge, P.M., Peta
disciplina, Mozaik knjiga, Zagreb, 2003.
91.
Sharp, A., McDermont,
P., Workflow Modeling: Tools for Process
Improvement and Applications Development, 2nd edition, Artech
House, 2008.
92.
Sikavica, P., Novak, M., Poslovna organizacija, III. izdanje, Informator, Zagreb, 1999.
93.
Simon. J.C., Introduction
to Information Systems, John Wiley & Sons, NY, 2001.
94.
Solís-Martínez, J., Espada, J. P., Pelayo, G., Bustelo,
B. C., Lovelle, J. M. C., BPMN MUSIM:
Approach to improve the domain expert’s efficiency in business processes
modeling for the generation of specific software applications. Expert
Systems with Applications, 41(4), 2014, 1864-1874.
95.
Sommerville, I., Software
Engineering, 8th Edition, Addison-Wesley, Harlow, 2007.
96.
Srića, V., Treven, S., Pavlić, M., Menadžer i informacijski sustavi, Poslovna knjiga, Zagreb, 1994.
97.
Stevens, W.P., Myers, G.J., Constantine.L.L., Structured design, IBM Systems J., 13, 1974,
115 – 139.
98.
Strahonja, V., Varga, M., Pavlić, M., Projektiranje informacijskih sustava –
metodološki priručnik, ZID i INAINFO, Zagreb, 1992.
99.
STSC, A Gentle
Introduction To Software Engineering, United States Air Force, Utah, 1999.
100.
Šehanović, J., Hutinski, Ž., Žugaj, M., Informatika za ekonomiste, Fakultet
ekonomije i turizma dr. Mijo Mirković u Puli, Sveučilište u Rijeci, Pula, 2002.
101.
Šimunović, D., Pavlić, M., Čandrlić, S., A Proposal for the Procedure for Annual
Programme and Production Planning for a Public TV Service, Informatologia,
44, 1, 2011, 1-10.
102.
Tudor, G., Srića, V., Menadžer i pobjednički tim – čarolija timskog rada, MEP Consult
& CROMAN, Zagreb, 1996.
103.
Von Bertalanffy, L., General systems theory: Foundations, Developementand Applications,
New York:Braziller, 1968.
104.
Weske, M., Business
Process Management Concepts, Languages, Architectures, Springer, 2012.
105.
West, M., Tajne
uspješnog upravljanja timom, Školska knjiga, Zagreb, 2005.
107.
Yourdon, E., Constantine, L. L., Structured Design: Fundamentals of a Discipline of Computer Program and
Systems Design, Prentice Hall, 1979.
108.
Yourdon, E., Modern
Structured Analysis, Prentice Hall, London, 1989.
[1]
Riječ sustav potječe od grčke riječi sistem,
što znači spojiti skupa, cjelina,
uređenje.
[2]
Strukturalizam je znanstvena teorija
za otkrivanje i analizu bazičnih, relativno stabilnih strukturnih elemenata
sustava (Neufeldt,1991).
[3]
Funkcija (lat. functio – „djelovati”) matematičko je preslikavanje s jednog
skupa na drugi koje svakom elementu prvoga skupa pridružuje jedinstveni element
drugog skupa; djelovanje, zadatak, uloga, položaj u službi (Neufeldt, 1991.).
[4]
Proces (lat. processus – „napredovati”)
način je djelovanja koji općenito uključuje brojne korake i operacije te vodi
dobivanju određenoga rezultata (Neufeldt, 1991.).
[5]
Dekompozicija je apstrakcija
suprotna od agregacije, a omogućuje podjelu cjeline u dijelove tako da svaki
dio obavlja neku funkciju.
[6]
Metoda dekompozicije opisana je u poglavlju 5.
Analiza poslovanja.
[7] Agregacija je suprotna od
dekompozicije i označuje skupljanje i prikazivanje dijelova kao jedne cjeline.
[8]
Entropija je mjera za nered. Veća
entropija znači veći nered.
[9]
Ekvifinalnost je pojam koji se
odnosi na stanje u kojem različite početne okolnosti dovode do istih ishoda.
Ekvifinalnost u biologiji uveo je njemački biolog Driesch (von Bertalanffy 1968.).
[10]
Holizam je teorija prema kojoj
organska ili integrirana cjelina ima neovisnu stvarnost koja ne može biti
shvaćena proučavanjem njezinih dijelova (Neufeldt, 1991.).
[11]
Teleologija (grč. telos – svrha, cilj; grč. logos – riječ, misao) je proučavanje
konačnih uzroka (Neufeldt, 1991.).
[12]
Učinkovitost (engl.
efficiency) jest sposobnost dolaska
do željenog učinka, proizvoda itd. uz minimalan napor (Neufeldt, 1991.).
Nema komentara:
Objavi komentar